piątek, 22 kwietnia 2016

Zarządzanie dietą rozdzielną w czasie

   Są ludzie, którzy jedzą by żyć i tacy co żyją by jeść. Można jeść to na co ma się ochotę i wyrzucać potem część zawartości lodówki do śmieci. To jest prosty efekt braku zarządzania odżywianiem organizmu. Dobre zdrowie, energia życiowa,  dobre samopoczucie są efektem bycia świadomym co i jak nam pomaga, a co i w jakim stopniu szkodzi.
   Dieta rozdzielna na samym początku wymaga przemyślenia. Później staje się rutyną jak wszytko to co opanowujemy w życiu. Pamiętasz początki jazdy samochodem, ile trzeba było myśleć. A teraz?

   Dietą rozdzielną można zarządzać w perspektywie dnia, tygodnia, a dla bardziej zorganizowanych miesiąca.
Myślę, że najważniejszy element to zarządzanie  dietą w perspektywie dnia. Standardowo ludzie spożywają 3 posiłki:
  1. Śniadanie
  2. Obiad
  3. Kolacja
Ta forma lokuje się gdzieś po środku pomiędzy dietą zawodnika sumo = 1 wielki posiłek, a dietą kulturysty = 6 drobnych głównie wysokobiałkowych posiłków.
Jeśli teraz każdy z tych 3 posiłków podzielimy na 2 to mamy 6 posiłków jak kulturysta. Co samo w sobie przybliży nas do nie odkładania zapasów w tkance tłuszczowej. Czyli:
  1. Śniadanie I - węglowodanowe: Kanapki bez białka (wędlin, serów itp).
  2. Śniadanie II - białkowe: Wędlina z ogórkiem kiszonym.
  3. Obiad: Danie I - węglowodanowe: Zupa, w której w skład wchodzą kartofle lub ryż.
  4. Obiad: Danie II - białkowe: Kotlet z czerwonymi buraczkami.
  5. Podwieczorek - Pierwsza część kolacji - Kanapki z warzywami.
  6. Kolacja: Przekąska białkowa : Kilka plasterków szynki z papryką marynowaną.
Rozpatrując to w czasie, posiłki mogą wyglądać następująco:
  1. 07:00 przed wyjściem do pracy (Węglowodanowy: po min 2 godz. przerwy)
  2. 09:00 (Białkowy, a potem musi być 3-4 h przerwy)
  3. 13:00 (W)
  4. 15:00 (B)
  5. 18:00 (W)
  6. 20:00 (B) mały posiłek - przekąska, ok 2 godziny przed snem
Równie dobrze można to odwrócić:
  1. 07:00 Śniadanie I - białkowe: Jajecznica + sałatka z pomidora
  2. 11:00 Śniadanie II - węglowodanowe: Kanapki z pomidorem
  3. 14:00 Obiad: danie II - białkowe: Pieczeń z piersi kurczaka z ogórkiem kiszonym (można zabrać z domu w pudełku na jedzenie)
  4. 17:00 Obiad: danie I - węglowodanowe: Zupa lub ryż z warzywami
  5. 19:00 Podwieczorek: Przekąska białkowa: Kiełbaska z zieloną sałatką
  6. 21:00 Sałatka ziemniaczana: mały posiłek - Przekąska, ok 2 godziny przed snem
Warto pamiętać by przynajmniej 1 posiłek w ciągu dnia był ciepły.

To jest jeden z modeli planowania jak korzystać z diety rozdzielnej w przyszłości opublikujemy kolejne modele... :)

4 komentarze:

  1. A czy można np. jeden dzień jeść węglowodanowe wszystkie posiłki? Wtedy też przerwa między nimi 2 godziny? Lub opcja 3 węglowodanowe a dwa białkowe lub na odwrót?

    OdpowiedzUsuń
  2. Można :)
    Trzeba tylko pamiętać, że kolejny posiłek po węglowodanowym jemy po 2 godz., a po białkowym trzeba zrobić przerwę 3-4 godziny i dopiero następny.
    Można dowolnie żonglować posiłkami i obserwować samopoczucie by wybrać najlepszą opcję dla siebie... :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam, mam pytanie :) Czy, taka kompozycja jest prawidłowa ? cebulka plus czosnek podduszony na odrobinie oliwy, zioła, pieczarki, fasolka szparowa, garstka makaronu szpinakowego. Niestety, jestem fanką makaronu. I mam do niego , takie zamiłowanie, jak niektórzy do słodyczy ;) które to...dla mnie mogłyby nie istnieć. Pozdrawiam serdecznie. Jestem na początku drogi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taka kompozycja jest prawidłowa, czyli połączenie produktów neutralnych (warzywa i pieczarki) z weglowodanami (makaron).

      Usuń